Roztlačování auta je technika, která je známá z minuty, v našich geografických končinách zejména od dob Škodovek, které když nestartovaly, tak se roztlačovaly.
Hlavním cílem této metody je startování motoru auta bez použití startéru. To se může hodit tehdy, je-li startér porouchaný, případně ještě v případě, že je baterie příliš slabá na to, aby zajistila energii na roztočení a nastartování motoru .
Celý proces začíná přípravou vozidla. Nejprve je třeba ujistit se, že převodovka je zařazena v neutrálním převodu. Následně jej připravte do vhodné pozice pro rozběh, ideálně z mírného svahu nebo alespoň na rovnou cestu. Ve třetím kroku vložte klíč do zapalování a otočte do polohy aktivace elektrických obvodů.
Ve čtvrtém kroku se ještě jednou ujistěte, že vozidlo je v bezpečné zóně a bez překážek v přímé trase před sebou. Osoba v autě pak zajistí zařazení druhého nebo třetího převodového stupně, prozatím i se zatlačenou spojkou pro volný pohyb.
Po těchto přípravách se vozidlo může začít roztlačovat. Tisknout je třeba již od úvodu na 100 % svých fyzických sil a když auto dosáhne rychlosti 5 až 10 km/h, osoba za volantem uvolní spojku a současně přidá plyn. Pokud se podaří načasování a rychlost, výsledkem bude naskočení motoru, který pak nechte na volnoběhu.
Jak vidíte, roztlačování auta je velmi jednoduchá technika startování motoru, avšak není vhodná pro každý typ vozidla. Tato metoda je určena zejména pro starší modely s manuální převodovkou, kde jsou jednodušší technologie a méně komplexní elektronické systémy. To sníží riziko poškození startéru nebo jiných komponentů.
Naopak, moderní vozidla vybavená automatickou převodovkou, jakož i hybridní a elektrická vozidla, by se neměla roztlačovat nikdy. Mají komplexní elektronické systémy a pokusy o mechanické startování mohou způsobit jejich vážné poškození.
Přestože roztlačování je rychlým řešením v nouzových situacích, má také rizika. Platí to i pro starší auta, kde také existuje riziko poškození mechanických částí.
U novějších modelů je riziko ještě vyšší, jelikož může dojít k poškození senzorů, řídicích jednotek nebo jiných důležitých komponent elektronického systému. Kromě mechanických a technických rizik je zde i riziko fyzického zranění pro osoby, které vozidlo tlačí nebo se nacházejí v jeho těsné blízkosti při startu.
Z těchto důvodů vždy pečlivě zvažte všechny okolnosti a možné důsledky dříve, než se rozhodnete pro roztlačování auta. Snažte se posoudit situaci s ohledem na typ vozidla, jeho věk a technické specifikace, někdy se to zkrátka nevyplatí.
Pokud se auto nedá nebo nemůže rozmačkat, čili musí zůstat tam, kde je, je třeba v první řadě zajistit bezpečnost vozidla a následně i vás a ostatní účastníky silničního provozu. Prvním krokem je bezpečné odstavení vozidla mimo jízdní část, ideální na krajnici, do vyhrazeného odstavného pruhu nebo na přilehlé parkoviště.
Zůstane-li auto na cestě, umístěte výstražný trojúhelník . Ten bal by být umístěn ve vzdálenosti 50 metrů od vozidla na běžných silnicích a 100 až 200 metrů na dálnicích. Než auto opustíte, nezapomeňte na sebe dát reflexní vestu.
Ta zajistí, že budete viditelní pro ostatní řidiče a to i při horší viditelnosti. Na vozovce a v blízkosti auta se pak zdržujte co nejméně.
Po provedení těchto kroků je vhodné zavolat odtahovou službu, která váš vůz bezpečně odstraní z místa. V případě, že to potrvá déle, zajistěte vozidlo proti pohnutí. To provedete pomocí ruční brzdy, zařazením první rychlosti na manuální převodovce nebo parkovací polohy u automatických převodovek.
V neposlední řadě nezapomeňte na bezpečnost a to zejména na více frekventovaných silnicích nebo dálnicích. V takových případech je bezpečnější, pokud cestující opustí vozidlo a přesunou se na místo mimo vozovku nebo až za svodidla.
Ať už vaše auto můžete nebo nemůžete, případně chcete nebo nechcete rozmačkávat, neměli byste zapomínat na základní výbavu pro takové případy. Zde udělají nejvíce reflexní bezpečnostní vesta, tažné lano, výstražný trojúhelník a také hasicí přístroj.
V naší nabídce je dostupných několik produktů, které spadají do uvedených kategorií a zároveň by neměly chybět v povinné výbavě. vám mohou pomoci být připraveni na takové případy. Jedním z nich je bezpečnostní set Taška povinné výbavy , který je snadno přenosný a zahrnuje vše potřebné od lékárničky až po vestu a trojúhelník.
Dalším užitečným doplňkem je elastické tažné lano, ideální s nosností do 2,1 tuny a délkou 1,5 metru. Je spolehlivé, bezpečné a vhodné skoro pro každé auto.
Poměrně opomíjenou součástí výbavy, která však může někdy zachránit nejen životy, ale také vaše auto, jsou hasicí přístroje . Ty, které jsou určeny do auta, mají obvykle náplň 1 kg a kompaktní rozměr, takže je dokážete umístit skoro všude.
Na závěr ještě jedna rada pro případ, že auto nebudete roztlačovat, ale budete jej chtít táhnout. Ujistěte se, že odtahované vozidlo má funkční brzdy a řízení a že během tahání bude klíč v zapalování v takové poloze, že oba systémy budou plně funkční. Bezpečnost během roztlačování, stání nebo tahání je totiž vždy na prvním místě!
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 23.11.2024